zondag 8 juni 2014

Niet meer terug

De massa-emigratie van jonge, goed opgeleide en Europees denkende Hongaren lijkt onomkeerbaar. In totaal zijn er nu bijna 600.000 mensen vertrokken naar elders in Europa. Volgens een steekproef onder de ruim 100.000 (!) Hongaren in Londen (sample 5200) is twee derde van hen ná 2010 gekomen. Ruim twee derde is niet van plan op afzienbare termijn of ooit terug te keren naar Hongarije, 20% wellicht over een paar jaar, en slechts een enkeling binnen een jaar. Details zijn hier te vinden.
Als ze ons te hard bekritiseren, , ontslaan we toch het hele land.
En het stemmen met de voeten gaat door. Ik kom nog steeds met grote regelmaat mensen tegen die zeggen bezig te zijn te vertrekken. Een touringcar chauffeur van rond de 40: ""Als ik blijf eindig ik met een Hongaars hongerpensioentje van 200 euro terwijl ik, als ik nu naar Duitsland ga om te werken, als ik 67 ben aanzienlijk meer heb gespaard. Mijn vriend is er al en een van mijn zoons ook. Als mijn dochter eindexamen heeft gedaan, vertrek ik. Wat moet ik hier? Werk is er niet, alleen een premier die denkt dat hij alles in zijn eentje kan beslissen."

1 opmerking:

  1. Dit is de directe link met de originele Engelse tekst:
    http://hungarianspectrum.wordpress.com/2014/06/08/hungarian-immigrants-in-london-and-environs/ die ik niet zo goed kan lezen.
    Dank voor de vertaling. Hongarije loopt toch niet leeg hoop ik.

    BeantwoordenVerwijderen